۱۴۰۰.۰۱.۲۴

محمدسامان صولی کاریکاتوریست معتقد است: هنرمند انقلابی اخلاق‌مدار، متواضع و آراسته به ارزش‌های والای انسانی است و درد جامعه را درد و مشکل خود می‌داند و در برابر هر آنچه ضد ارزش‌های انسانی و اسلامی است در هر جای گیتی واکنش نشان می‌دهد و با خلق اثر روشنگری می‌کند. به گزارش ستاد خبری هفته هنر انقلاب، محمدسامان صولی کاریکاتوریست متولد 1366 و کارشناس روابط عمومی با گرایش رسانه است. وی از سال 83 به صورت حرفه‌ای فعالیت در زمینه هنر کارتون و کاریکاتور فعالیت خود را آغاز کرده است. کسب ده‌ها عنوان داخلی و خارجی این هنرمند سنندجی را به عنوان یکی از چهره‌های شاخص هنر کارتون و کاریکاتور کشور و جهان معرفی کرده است. وی در حوزه مطبوعاتی نیز به عنوان کارتونیست مطبوعاتی در روزنامه‌های مختلفی فعالیت دارد و تعدادی از آثارش نیز در چندین کتاب بین‌المللی به چاپ رسیده است. آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگویی با محمدسامان صولی با موضوع «هنر انقلاب» است: شاخصه‌های هنر انقلاب از دیدگاه شما چیست؟ هنر انقلاب فاخرترین نوع هنر محسوب می‌شود و نه تنها تأثیر‌گذاری اجتماعی در آن قابل مشاهده است، بلکه در راستای ارزش‌های انسانی و دینی حرکت می‌کند. هنر انقلابی باید مردمی و همراه با مردم باشد و اثر هنرمند انقلابی باید در راستای تعهد اسلامی باشد. آیا هنر انقلاب را ژانری مستقل در هنر می‌دانید؟ آیا هنر انقلاب هنری پویا شده است؟ هنر انقلاب چون از محتوای عمیق دینی بهره می‌برد، می‌تواند نزدیک‌ به هنر اسلامی تعریف شود، ولی یکی از شاخصه‌ های اصلی انقلاب که حرکت و پویایی و عمل‌گرایی است نیز باید در آن جلوه داشته باشد و از این رو هنری که پویا نباشد هنر انقلاب محسوب نمی‌شود. در مسیر رشد و توسعه هنر انقلاب چه موانع و چالش‌هایی را می‌بینید؟ و آیا راهی برای برون‌رفت از این موانع دارید؟ متأسفانه حاکمیت غربی رسانه مسیر هنرجو را از هنر اصیل و بر مبنای ارزش‌های دینی به سمت محتوا و الگوهای غربی می‌برد، به طوری‌که هنرجو در همان ابتدای ‌شروع کار الگوی خود را هنرمندان غربی قرار داده و در آن‌ مسیر حرکت می‌کند و این‌ چالش عمیقی است‌ که باید با ایجاد رویدادها و جریان‌های هنری زمینه را برای تغییر این‌ مسیر به سمت زیبایی‌های دین فراهم کرد. نبود منابع کافی آموزشی، عدم سازگاری دروس دانشگاهی با مفاهیم هنر ایرانی و اسلامی، هزار صدایی در مبحث آموزش هنر در کشور و ... معضلات اصلی است که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد. چه موضوعاتی در آفرینش هنر متعهد مغفول مانده است؟ هنر متعهد سرشار از موضوعات و زیبایی‌هاست. در قرآن سوژه‌های بسیار ارزشمندی وجود دارد که باید در راستای کار هنرمندان قرار گیرد به عنوان نمونه، مثال‌ها و داستان‎های قرآنی چون در قالب کلمات مقدس بیان شده‌اند، اگر همانطور که در هنر خوش‌نویسی پرکاربرد هستند در سایر هنرها نیز در دستور کار قرار گیرند، بسیار آثار هنری ارزشمندی را می‌توان خلق کرد که با باور و ارزش‌های حاکم بر جامعه سازگار و می‌تواند مقبولیت عامه نیز پیدا کند. این رویه اگر با اعتقاد قلبی و شناخت هنرمند همراه شود، اثری به غایت زیبا و ماندگار را در پی خواهد داشت. همچنان که گفته‌اند «هرچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند». آیا از نگاه شما هنر انقلاب از طرف مردم مورد اقبال قرار گرفته است و اگر نه چطور می‌توان این اقبال را ایجاد کرد؟ خیر، متأسفانه این‌ نوع هنر هنوز جایگاه ریشه‌ای در بین مردم‌ پیدا نکرده و نیازمند حضور همگانی هنرمندان و ایجاد جایگاه وسیع در تألیفات هنری است و در صورتی‌که هنر انقلابی بین هنرمندان ترویج شود بین مردم نیز جایگاه خود را پیدا می‌کند. به گمانم ما به‌دلایل مختلف شاید یکی از آنها عدم ثبات در برنامه‌ها و اهداف در بین مسئولین و رها کردن هنرمندان به حال خود و استفاده ابزاری در زمان‌های مورد نیاز از آنان باشد، نتوانسته‌ایم اعتماد لازم را در رابطه هنرمند و مردم ایجاد کنیم. آیا در جریان هنر انقلاب توانسته‌ایم استعدادهای جوان را کشف و پروش دهیم؟ در حال حاضر جوانان بسیار توانمند و خلاقی پا در عرصه هنر گذاشته‌اند؛ چه در هنر کلاسیک و چه در هنر مدرن شاهد درخشش‌های بین‌المللی متعددی از سوی جوانان هستیم، ولی هنوز این جایگاه هنری ‌در قالب هنر ارزشی و متعهد نمود جهانی پیدا نکرده و باید با ترغیب جوانان زمینه برای این مهم فراهم شود. ما در زمینه معرفی هنر انقلاب باید شیوه‌های نوین تبلیغ و اطلاع‌رسانی را داشته باشیم. استفاده از پتانسیل رایزنان فرهنگی نظام اسلامی در کشورهای خارجی و کمک گرفتن از توان آنان و تشکیل کمیته بین‌المللی هنر انقلاب با تدوین اساسنامه مدون و قابل اجرا می‌تواند در معرفی هنر و هنرمند انقلاب برگرفته از آرمان‌های ملت ایران مؤثر واقع شود. آیا هنر انقلاب به عنوان هنر مطالبه‌گر موفق شده است به این هدف برسد؟ متأسفانه خیر، هنر انقلاب اسلامی علیرغم اهداف متعالی که در نظر گرفته در حال حاضر خود را به عنوان مطالبه‌گر معرفی نکرده، ولی چون رسالت این هنر حرکت به سمت کمال انسانی (چه در عرصه‌های مادی و اقتصادی و چه آزادی‌خواهی و اعتقادی) است، باید در تار و پور وجودی خود مطالبه‌گر و پیشنهاد دهنده باشد، البته تخریب را نباید با مطالبه‌گری یکی دانست زیرا این مرز کوچک‌ می‌تواند فاصله هنر فاخر و مبتذل باشد. آیا معرفی چهره سال هنر انقلاب می‌تواند در معرفی این هنر میان مردم کمک‌کننده باشد؟ بله، این اتفاق می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد جریان هنری در جامعه باشد و موجبات معرفی هرچه بیشتر این هنر را فراهم آورد. البته به نظر بنده در خصوص راهکار انتخابی باید دقت بیشتری صورت گیرد و این انتخاب تنها معطوف به چند خبر نشود. ساخت مستندی از زندگی افراد انتخاب شده، حمایت از تولید یک اثر، معرفی چهره انتخاب شده به شیوه‌ای مشخص در سراسر کشور، تهیه برنامه‌هایی تلویزیونی و رادیویی با محوریت این هنرمند، معرفی آثار و نشست‌های تخصصی بررسی آثار و زندگی آنان، چاپ تمبر به نام این عزیزان و طراحی بوستانی به نام بوستان هنرمندان انقلابی در کنار کارهای دیگر می‌تواند معرفی از هنر و هنرمند انقلابی واقع شود. از نظر شما چه کسی می‌تواند به عنوان چهره سال هنر انقلاب معرفی شود؟ شخصی که نه تنها جایگاه و اعتبار هنری و معنوی خاصی دارد، بلکه در بین مردم نیز مقبول و همراه با جامعه باشد، می ‌تواند در این دایره قرار گیرد. هنرمند انقلابی اخلاق‌مدار، متواضع و آراسته به ارزش‌های والای انسانی است و درد جامعه را درد و مشکل خود می‌داند و در برابر هر آنچه ضد ارزش‌های انسانی و اسلامی است در هر جای گیتی واکنش نشان می‌دهد و با خلق اثر روشنگری می‌کند. کشف این چهره‌ها و معرفی آنان خود یک کار و هنر انقلابی است. انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha